1

Tråd: Biverkningar

Det vore intressant att höra hur ni upplever och hanterar olika biverkningar som  oftast följer med migränmediciner. Jag har tagit Topimax sedan i mars. Ökade dosen i april eftersom jag inte märkte någon effekt på migränen. Jag blev lite seg i huvudet och kanske något tröttare men det kan jag stå ut med. Sedan i början av maj har jag drabbats av yrsel och matthet i benen. Jag har faktiskt inte kopplat detta till medicinen förrän nu. Men när jag kontaktade sköterskan på neurologen (svårt att få tala med någon annan under semestern) menade hon att eftersom jag ätit Topimax såpass länge så borde jag inte längre ha några biverkningar. Kroppen ska ha anpassat sig.
Är det så? När jag fått andra biverkningar som jag tyckt varit jobbiga så har jag snabbt slutat ta medicinen. Borde man fortsatt och sett om bivrkningarna försvunnit? Eller försvinner de alltid? Vad har ni andra för erfarenheter?

2

Sv: Biverkningar

Hej på dig!

Ökar man dosen av en medicin så kan man få mer biverkningar och vissa biverkningar försvinner inte alltid. Du kan ju prova att sänka dosen något å se om biverkingarna försvinner eller iaf lättar lite. Har du forsatt problem så tycker jag att du ska försöka få en tid till din neurolog.

Kram Annie

3

Hej!
När jag reagerar med väldigt mycket biverkningar i början av att jag börjat ta mediciner så har jag fått besked på att jag inte "tåler dem" o inte ska ta dem. Biverkningar jag fick av Sandomigrin när jag provade den gav till slut med sig också när jag slutade ta den.
Men Inderal som jag tog från o till under många år fick jag inte mycket biverkningar av i början - inte värre än att jag kunde använda dem. Däremot så fick jag till slut väldigt mycket migränauror o jag tror att det kan bero på att jag tagit den medicinen i flera år utan uppehåll på slutet men det är bara vad jag själv tror. Kan ju bero på att så många andra saker också att jag blev så dålig o medicinen hjälpte mig så mycket under många år så hoppas jag kan få hjälp av den igen om jag skulle behöva när jag inte användt den under en längre period. Har inte haft Topimax o kan inte hjälpa dig med den men håller med Annie - ta kontakt med din neurolog o försök få lite svar på dina frågor o berätta gärna hur det gick! smile

Kram o hoppas du är migränfri
Tröttis som är piggelin nu! smile

4

Jag äter topimax och har gjort det i ett par år. Minns att jag fick hemska humörsvängningar som biverkan när jag låg på 25 och 50 mg. Höjde dosen till 100 mg och humörsvängningarna lindrades efter ett tag. Gick ner lite i vikt i början också men nu har jag mest problem med att fötter och händer har lätt för att somna vilket jag lätt står ut med. Tycker absolut att du ska prata med din läkare efter så här lång tid borde ju övergående biverkningar ha gått över tycker jag. Är migränen bättre av topimaxen förutom biverkningarna?

5

Migränen är något bättre med Topimax. Men jag har i samråd med neurologen bestämt mig för att sluta helt med Topimax. Problemet är att jag inte har något alternativ till den medicinen, har redan provat allt. Ska få en tid på Migränkliniken men det dröjer nog ett par månader. Får väl klara mig med Imigran och hoppas att jag kan fungera ändå...

6

Hej Anjoma!!  Jag har inte använt Topimax, men däremot åkt på biverkningar av Lamictal nu precis efter det att jag höjt dosen,
Min neurolog har bett mig gå ner till en lägre dos, vilket i sin tur säkert kommer att betyda flera anfall, men biverkningarna
jag fått är att jag är otroligt kraftlös och somnar hela tiden sover massor med timmar under dagen och natten.
Men jag tror att jag säkert kommer att få något ytterligare  förebyggande.
Jag tycker också att du ska försöka få tala direkt med neurologen istället, Sen TROR jag att det kan vara så att äter man vissa
läkemedel under flera år så kan man bli resistent mot dom.
För jag har fått byta blodtrycksmediciner ett flertal ggr under årens lopp i och med att dessa inte haft samma effekt efter nåt års användning.

Kanske kan vara möjligt att Topimaxen inte har så stor effekt på dig längre? Och att det kanske är migrän känningar du har?
Jag gissar bara men din neurolog vet säkert på råd att hjälpa dig!!

Hoppas du får tag i honom / henne snart

Hälsningar: Ann-Jeanette

Carpe Diem / Fånga Dagen

7

Hej !

Jag har nyligen varit hos Carl dahlöf efter min avgiftning,och har fått en ny medicin som heter Saroten. Eftersom jag vaknar på natten, så ska den här göra mig avslappnad .Är det någon som har erfarenhet av Saroten skulle jag bli glad om ni vill svara på detta.

Hälsningar Millan!

8

Hej Millan!

Jag har använt saroten eller tryptizol som den med kallas. Jag har tagit den i två omgångar med inte fått nån hjälp, jag sov lite bättre på natten, men på migränanfallen gjorde det ingen verkan. Jag kom upp i 80mg.
Vilken styrka har du nu?

Jag äter Trypizol nu också, men det är för mig värk i kroppen å jag har svårt att sova på natten pga smärtan.

Hoppas att den hjälper dig smile
Kram Annie

9

Jag har använt Tryptizol och fick viss lindring av migränen. Tyvärr fick jag också besvärliga biverkningar som känselbortfall i tungan, svår muntorrhet och klåda över hela kroppen. Därför slutade jag med den medicinen efter några månader. Hoppas andra har mer positiv effekt av den medicinen.

10

Hej!

Min neurolog sa att en lägre dos av en medicin behöver inte betyda att man skulle må sämre i sin migrän, tvärtom man kunde faktiskt må bättre.

Så man ska inte vara rädd för att sänka dosen om man har svåra biverkningar av den dos man använder. Det är ju värt att pröva i alla fall

Man tror väl att ju högre dos, ju bättre effekt ska medicinen ge, men så behöver det inte vara!

Ann-Mari

11

Jag har nu slutat med Topimax. Och vilken skillnad!! Jag känner det som om jag kommit ut ur en bubbla. Min syn har förbättrats, yrseln är borta och mattheten i benen är borta. Tyvärr börjar migränanfallen komma tätare, men något annat var ju inte att vänta.... Ska få komma till Migränkliniken i Göteborg och hoppas få något som hjälper.

12

Hej Anjoma!
Skönt att biverkningarna släppt å hoppas du snart får komma till Migränkliniken smile

Kram annie

13

Hej ! 

Är nu uppe på 40 mg av medicinen Saroten.Har haft tre migränfria dagar nu,det känns underbart.
Har även haft migrän, fast mildare. Biverkningarna är att jag blir darrig och trött på förmiddagen.

Hur lång tid tar det innan kroppen vänjer sig ? Tydligen får man inte dricka alkohol ! Är det någon som vet om jag skulle vilja ta ett glas vitt vin någon gång ,hur det påverkar mig ?

14

Det är nog lite olika från människa till människa både vad gäller att vänja sig och att veta hur ett glas vin påverkar just dig.
Alla är vi ju så olika!!!!

Hoppas dina biverkningar släpper snart!!!

Kramiz / A-J

Carpe Diem / Fånga Dagen

15

Hej Millan1

Jag tar också saroten, eller tryptizol wink Om du är mkt trött på morgonen/ så testa att ta medicinen lite tidigare på kvällen, det kan hjälpa.

Vad jag förstår så reagerar man starkare å fortare på alkohol, jag har inte testat så jag vet själv hur jag reagerar.

kram Annie

16

Jag såg igår i TV-programmet Uppdrag granskning, som handlade om en kvinna, som förlorat ca 11 år av sitt liv p g a svåra biverkningar av sin epilepsimedicin.

Jag har provat båda sorterna för min migrän, men naturligtvis inte i sådan stor dos, som kvinnan fick. Ingen av dem har hjälpt mot migränen.

Hennes fall var extremt, men frågan är när fördelarna överväger nackdelarna? Ska man gå omkring som en Zombie, bara för att slippa den förskräckliga migränen?

Vissa nämner sviktande minne. Kan det vara en läkemedelsbiverkan?

Hoppas de snart kommer med en bättre migränmedicin, gjort för just migrän, inget annat!

Ann-Mari

17

Hej !

Nu har det gått över en månad sedan jag var på migränkliniken och fick en ny medicin. äter fyra
tabletter Saroten varje kväll. Känner att jag har fått ett annat liv.Hur länge det varar vet man inte,      men jag hoppas att det fortsätter så . Har använt nio Zomig Nasal spray  sedan 22:a augusti ,jämfört med tidigare konsumtion.

Nu till biverkningarna:Blir torr i munnen och darrig på handen. på eftermiddagen försvinner det och blir bättre. Blir glad om någon med erfarenhet vet om det kommer att vara så här en längre tid ?

Kramar från en gladare Millan !

18

Hej Millan!
Att du är torr i munnen kan bero på sarotenen, jag blir med det. Å du kan ha lite besvär av det under hela tiden du äter det, men det kan bli bättre. Jag har ätit den medicinen sen i juni tror jag, å muntorrheten är nu lite bättre på mig.
Är det efter zomigen du blir darrhänt? Jag har nog inte upplevt det av zomigen, men var ett tag sen jag åt den, så kan ha glömt wink

Kram Annie Å gott att du mår bättre smile

19

Hej Annie !

Fortfarande ser det hoppfullt ut när det gäller min migrän. Jag är darrig på handen när jag måste skriva på förmiddagen.I annat fall tycker jag att jag mår rätt okej under dagen. Den här medicinen Saroten ska ju hjälpa mot fibromyalgi, det tror jag inte riktigt på.Jag kan väl säga att värken kommer mer på eftermiddagen, när jag har stått och varit igång för länge.Jag undrar hur länge du ska äta Saroten ? Jag fick ingen tidsbegränsning , så jag får väl ringa dem så småningom och höra efter.

Kram Millan !

20

Hej Millan!

Jag tar också satoten/tryptizol mot min värk, fibromyalgi! Jag vet inte hur länge jag ska ta den, men jag kör på tills jag blir sämre igen, vilket jag är på nätterna nu. Jag är väldigt stel å öm i kroppen när jag vaknar, sen blir det lite bättre, men framåt em/kväll blir det jobbigt igen! Jag vet att jag får höja min tryptizol, så kanske dags att höja med 10 mg nu! Å hoppas att både värken å migränen blir bättre!

Kram på dig!