1

Tråd: Tryptisol

Hejsan..
Ni som äter Tryptisol, hur många mg tar ni?
Jag tar 75mg på kvällen och 25mg på morgonen, det mår jag bra utav, allrahelst psykiskt, lider just nu av deppression.
Är det här en vanlig dos?eller har jag en mycket hög dosering?
Hör av er...
Lottas

2

Sv: Tryptisol

Hej Lotta

Jag använder 70mg till natten.

Hälsningar
Mackem

Nil Desperandum

3

Jag är i upptrappningsfasen (igen, efter topimax-katastrof) vad det gäller Tryptisol. Nu äter jag 40 mg till natten men skall äta 50mg ca. Just nu har jag fått min mens och har haft migrän igår och idag så den biten får man liksom inte bort med profylaxmediciner...
Hoppas på en liten förbättring av nattsömn och avslappnade muskler men deppbiten vet jag inte om våra relativt små doser hjälper på!? Vet ni?

Peggy

"Stormen fäller de stora träden; de små förblir stående"

4

Hej!

Jag tar "bara" 30 mg tryptizol till natten. Höjer jag dosen så ökar biverkningar i form av muntorrhet, svettningar, ögonflimmer mm. Jag tycker dock att jag ändå har nytta av tryptizolen då den motverkar lite spänningshuvudvärk (en får va glad för det lilla!!!). Angående depression så har jag förstått att man måste upp i betydligt högre doser av tryptizol för att det skall ha effekt (allra minst 100 mg/dygn tror jag).

Vill samtidigt fråga dig Peggy, hur det gick med ditt provande av topimax eller "topimax-katastrofen" som du skrev? Vad hände? (Jag är på väg att pröva topimax men törs inte riktigt pga rädsla för alla biverkningar).
Jag önskar dig varmt lycka till nu med alternativ och hoppas att du snart kommer in i en "bättre period" vad gäller migränen.

Vill också säga Tack till er alla migränsystrar och bröder för råd, tips och all "tröst" det ändå ger att läsa att man inte är ensam.
Hälsningar
Hea

5

Topimax kallas nu för tiden för DOPIMAX !!!

Nil Desperandum

6

Till Hea: Jo, jag kände att Topimax var rent gräslig för min kropp eftersom jag hade konstant huvudvärk från första tabletten. Jag stod ut i nästan 10 dagar men sen var jag nästan psykfall! Jag orkade inte ha en huvudvärk orsakad av en tablett som skulle ge mig mindre värk i just huvudet... Hade jag stått ut i två veckor till så kanske det skulle släppt men faktum är att inga tabletter bet på denna "biverks" huvudvärk. Nä, jag anser att det skall kännas rätt ok med en gång när du tar ett preparat. Visst får man ibland biverkningar men man måste ju funka. Dessutom så blev jag deppig som tusan. vet inte om det var Topimaxen eller om det var huvudvärken som orsakade deppigheten.
Just nu så står jag i valet och kvalet om jag skall smörja in magen med östrogen som jag fått av Dr (höja östrogenhalten under mens). Det är ju så mycket med bröstcancer nu så jag blir nästan nojjig över det oxå. Ähh, va fasen fågelinfluensan kommer kanske snart och då kanske detta framstår som ett litet problem...

Peggy

7

Hej och Tack Peggy för ditt svar - förstår så väl att du inte stod ut med att fortsätta med Topimax när du mådde så "pestigt". Det får ju vara någon måtta på det hela...
Själv är jag just så extra rädd för biverkningar i form av mer ont, deppighet och framför allt att bli "trög i tanken". Man är ju inte så himla "pigg-tänkt" och allert alla gånger med flera migränanfall per vecka så det sista som behövs där är en försämring!!! Jag, precis som de flesta av oss säkert känner igen, är också jättemån om att kunna fortsätta jobba och då behöver ju faktiskt skallen vara hyfsat klar (och inte "dopimaxad"....).
Jaja det är alltid en massa val man skall göra och man kanske inte skall vara föööör rädd att prova heller (apropå fågelinfluensor och sånt.....)
Varma hälsningar
Hea

8

Hej
Äter nu 100mg, och jag tycker att deppbiten" är mkt bättre.
Jag mår superbra av detta..

9

Hej Lottas!
Härligt att höra att tryptizolen fungerar så bra för dig. Fortsatt Lycka till!
Hälsn Hea

10

Lottas...Är 100mg en dos som din Dr rekomenderat? Jag trodde i min enfald att 50mg var taket för profylaxbehandling av migrän?!

Hälsningar Peggy som haft migrän sen i tisdags (idag söndag...), Buhu..

11

Hej Peggy
Ja, det är vad min neurologläkare har rekomenderat!
75mg till natten och 25mg på morgonen.
Jag trodde att jag skulle gå omkring som en sombie när har föreslog detta.
men, jag mår prima! Jag har inte haft ont i huvudet på 1månad nu. inte ens spänningshuvvärk.
Han sa att förr använde man ca300mg 3ggr dagligen på psykpatienter.så då är ju dosen ganska låg ändå....
Jag betraktar mig dock som "normal".
Jag tycker att ni ska testa detta!
kram lottas

12

Jag får nog öka min dos lite då. Jag har 40 mg till natten men känner att när eftermiddagen kommer då får jag konstig värk i huvudet (framme vid ögonen). Jag inbillar mig att kroppen har abstinens efter Tryptizol men så kanske det inte fungerar. Skall öka dosen + ta en på morgonen också. Jag hoppas Doktorn håller med mig om detta...

Peggy

13

Hej Peggy
Jag tycker verkligen att det är värt att prova!
Jag har alltid trott att jag är ett hopplöst fall!!
Men det funkar verkligen!:)

14

Hej tjejer!
Första gången jag är här. Har tagit mig igenom en "hemske" period med topimax och efter fem månader fick jag nästan sex veckor med en underbar tid. Började känna mig som en vanlig människa. Men så kom en helomvändning, värre än den värsta. Så nu har min läkare nämt tryptizol. Hur är bivärkningarna? Har någon gått upp i vikt?

15

Hej Alå..
Nej, ngn viktuppgång har inte jag fått, och heller inte ngn annan Biverkning.
Jag mår helt superbra av de.
Men jag var tvungen att gå upp till 100mg/dag för att få verkan.
Hoppas att de funkar för dig...
Lottas

16

Jösses jag testade tryptizol för 2 år sedan och kom till 10 mg bara sedan sov jag hela tiden så jag sov bort 3 veckor så det var helt fel medicin för min del.

knuttan71

17

Hej Lottas!
Tack för ditt svar, är inte inne på datan så ofta.Tryptisolen låter ju lovande, håller just nu på att trappa ner på Topimaxen. Har faktiskt mått något bättre det senaste. Min doktor har rek mig att börja med 10 mg till natten och sedan öka en tab varannan vecka.Målsättningen är 50mg.Fick du också börja så lite? Har mitt recept här men har inte hämtat ut det än. Skulle helst vilja slippa alla kemikaliska produkter. Har stoppat i mig tillräckligt genom livet. Men vad har man att välja på. Har börjat att äta magnesium i ca 400 mg, får se om det ger något bra resultat. Kanske hämtar jag ut Tryptisolen nästa vecka om biverkningarna är få.
Ha`t så gött! Alå

18

Hej Alå
Hur är det?Har du börjat med Tryptisolen än?
Jag har trappat ned,,,men sen trappat upp igen!
Jag mår bara bra av dem...
Hör av dig.