1

Tråd: Medicin mot migrän

Hejsan allihop, tänkte dra en kort summering om hur det ligger till hos mig angående min migrän.

Min migrän är inte direkt den mest allvarliga av migräner. Anfallen har cirka 2-3 månaders mellanrum, ( var mycket tätare förr), dem senaste två hade cirka 15-17 veckor emellan sig. Så jag känner att jag inte har den mest allvarliga sorten av migräner...men när anfallen slår till...då är det inte nådigt på något plan...

Jag brukar dela upp mina anfall i cirka 3 delar ungefär:

Del 1: Synfel. Det känns som att någon har tagit en miljon foto med blixt så att jag inte ser någonting till slut. Fruktansvärt obehagligt när detta händer, eftersom att jag kan knappt kan korrdinera mig när jag går...Direkt när jag känner första symnptomen så känner jag som en sorts ångest...X antal timmars fruktansvärd huvudvärk, here we come liksom...

Del 2: Synflimmerna har i princip slutat upphöra men synen är ganska svag och trött känns det som, huvudvärken har höjt sig ett snäpp och det är här illamåendet kommer. Det brukar upphöra ganska snabbt men kräkningar är inget jag kan undkomma, det är bara att låta det gå över så fort som möjligt.

Del 3: Huvudvärken fortsätter men jag är fortfarande inkapabel till att göra något...

Jag har så länge jag minns som sjätte klass haft migrän anfall till och från( Är vid skrivande stund 18 år, manligt kön) och detta med migränen har gett mig smått ångest inför resor eller att man ska över till kompisar mm: Tänk om jag får ett anfall? Tänk om jag är långt ifrån hemma och jag kan inte komma hem förrän dagen efter, VAD GÖR JAG DÅ?!

Jag har fått det sorts tänket ända sedan attackerna gjorde entré i min kropp och det är det värsta jag vet...

Nu efter mycket anfall hit och dit ska jag till den lokala vårdcentralen nu på torsdag och kolla upp detta.

Jag undrar då det finns medicin som man kan ta i förebyggande syfte som kan på något sätt ja, förminska anfallen? (troligen bara önskedrömmande). Tar Eeze huvudvärkstabletter mot migrän när anfallen inträffar och det brukar hjälpa, men inte så himla mycket.

Men som sagt med denna tråd undrar jag om det finns tabletter man kan ta utanför anfallen? Är inte kunnig på detta område med migrän så har ingen susning om detta.

Tack på förhand!

2

Sv: Medicin mot migrän

Hej Axel. Även om migränen inte kommer jätte ofta så är det ju, precis som du skriver, en osäkerhetsfaktor som gör att man kanske begränsar sig. Trots att man kanske inte ens har ont just då. Det är det riktigt tråkiga med migrän om man bortser från själva lidandet under anfallen och tröttheten efteråt.
Det finns mediciner som man kan ta som förebyggande. Det tycker jag du kan prata med din läkare om. Man behöver ofta prova sig fram till en som kan fungera för just sin migrän.

Jag funderar även på din anfallsmedicin. Tabletter tar ju lite längre tid att få ut i blodet. Kanske det skulle fungera bättre för dig att kapa anfallet i tid om du hade en snabbare medicin. Jag använder Zomig Nasal, som man sprayar i näsan. Den går via slemhinnan ut i blodet och börjar verka redan efter 10-15 minuter. Fördelen med det är att om du tar medicinen precis när du märker första flimret kanske steg 2 inte inträffar öht. Jag tycker det kan vara värt ett försök.

Du kan även prova med att skriva huvudvärksdagbok. Den kan vara bra att ha med till läkaren. Och kanske även för dig. Så kanske du kan hitta dina triggers. Hoppas du får bra hjälp av din läkare.