1

Tråd: Täta migränanfall jämfört med långdragna - vill någon berätta?

Jag hänger härinne rätt ofta och läser det mesta som skrivs. En del av er skriver om massor av migränanfall, kanske formulerat i stil med 5 migränanfall på en vecka, eller 20 - 25 anfall på en månad. Nu är jag den senfärdiga sorten själv, på många sätt wink och har svårt att få ihop det hela...

Mina migränanfall sträcker sig till kanske 3-6 på en månad, men varje anfall varar minst två, ibland fyra - fem, dagar, ju längre desto mer "baksmälla" dessutom. Så en månad med många migränanfall kan det bli många sjukdagar. Jag är också så pass lyckligt lottad (?) att ett migränanfall kommer smygande, vilket gör att jag börjar lära mig att stoppa upp den värsta smärtan (ibland all smärta) om jag trycker i mig en massa piller. Och så får jag fylla på när värken smyger in på banan igen.

Alltså, det jag undrar är, ni som har många täta anfall, hur ter de sig? Rör det sig om en explosiv värk, som går över efter ett antal timmar och ni är "helt" återställda (oavsett medicinering eller ej), och som sedan kan återkomma lika explosivt? Eller menar ni det jag råkar ut för, alltså ont, som medicineras bort, men återkommer när medicinen slutar värka, och medicineras igen, och återkommer igen, och medicineras igen o.s.v.?

Och kan ni ha såväl långa som korta anfall? Eller har en migräniker alltid samma "typ" av anfall, alltså en migränikergrupp har långa anfall mer sällan, en annan typ av migräniker har korta anfall ofta? Och är de korta anfallen mer smärtsamma än mina långdragna? (Jag vet i och för sig inte mycket om hur ett anfall ser ut för mig numera utan medicin, eftersom jag alltid medicinerar när jag gått över en viss gräns i smärta...)

Jag är bara nyfiken, i min jakt på att förstå migränen! (Som om det vore möjligt, va?)

2

Sv: Täta migränanfall jämfört med långdragna - vill någon berätta?

Hej tesa!! Ja jag kan ju bara svara för mig, men jag tror nog att det kanske handlar om samma sak alltså att du kanske räknar ( och många med dig ) just så att låt oss säga 5 anfall i månaden gånger 5 dagar blir 20 medan andra säger 5 anfall i veckan och vissa 20 dagar i månaden, så har jag nog förstått det och det är ju så olika på styrkan i värken från gång till gång oxå, vissa gånger kan det vara lättare att stoppa värken och vissa gånger rent omöjligt.

För mig är det så att jag har flera gånger i veckan ( så brukar jag uttrycka mig ) och det varierar för mig ibland kan jag stoppa hela anfallet efter medicinering ,och ofta blir jag bara av med toppen av värken ( oftast det sistnämnda) och efter ett tag kan vara frågan om en timme bara så sätter det på i full styrka igen, men för mig hoppar verkligen migränen!!!

Jag har ju familjär Hemiplegisk migrän som ger anfall där jag får förlamningar talsvårigheter odyl. och dom gångerna brukar jag ha en mycket lättare migrän ibland ingen värk alls. Men sen jag började medicinera för det ( Lamictal 200 mg )
och jag fått mycket färre sådana anfall så har min ( så kallade normala migrän) ökat, förr när jag var yngre hade jag bara migrän några gånger per år, lite olika år från år MEN alltid så pass hårda att det alltid slutade med akuten för mig där jag
då medicinerades med Morfin, Stesolid och primperan, men  det var innan jag fick migrän mediciner överhuvudtaget.

Jag hade nästan 20 år med migrän utan ordentlig och bra medicinering för just den typ av smärta som migrän ger, därför kunde jag då inte få stopp på anfallen själv.

Jag tror att migrän ändrar sig under tidens gång så verkar det bland alla migrän forum som jag besöker och är aktiv i, och det verkar heller inte som jag ser det att man oftast har samma typ av anfall övervägande verkar vara att den ändrar sig från gång till gång.

OKey nog för mig ikväll det börjar bli sovtajm!!!!

Hoppas alla får vara migränfria så mycket som möjligt massor med kramar / A-J

Carpe Diem / Fånga Dagen

3

Hej!

Jag har minst 4 anfall per vecka. De kommer ofta väldigt snabbt, och börjar med aura. Men jag kan få aura å sen ingen migrän, men detta kallar jag inte ett migränanfall, utan migränanfall för mig är aura och värk. Jag har basilaris migrän, vilket för att jag tappar medvetandet och svimmar av. Hänt 3 ggr under sommaren nu, krampat 1 gång. Jag har tagit olika förebyggande i många år, men tyvärr utan bra effekt. Mina anfall kan vara upp till två-tre veckor, då läggs jag in. Men det skiftar, ett anfall kan vara ett dygn nästa anfall flera dygn med aura under flera dagar till och från. Jag har svårt för att stoppa ett anfall med mediciner. Det kan hända ett anfall på tio att jag blir såpass bra så jag orkar vara uppe. Annars är det bara sängen som gäller för mig. Orkar helt enkelt inte hålla mig vaken.

Hemma får jag ta mediciner som relpax, naproxyn, stesolid och nobiligan. Kommer jag in till sjukhuset får jag morfin och stesolid.

Nu är jag gravid å får inte ta några anfallskuperande mediciner, vilket gör livet ännu mindre drägligt! Men jag kämpar verkligen till 110% för att klara detta nu! För min bebis vill jag ha wink

Kram Annie

4

Om jag inte skulle ta någon Triptan (Zomig), så skulle det se ut som följer:

Migrän med olidlig värk och kräkningar ca tre ggr/timme i ca 12 timmar, anfallet går över efter ca ett dygn. Sedan är jag bra i 3-5 dagar och sedan kommer migränen tillbaks igen regelbundet.

Nu tar jag Zomig och då skjuts migränen upp ett dygn. Jag skjuter ofta upp anfallet i tre dygn och sedan på dag fyra kommer migränanfallet med huvudvärk och kräkningar, såsom jag beskrivit det. När jag gjort bort ett sådant anfall får jag 3-5 friska dagar och skjuter då upp nästa anfall med Zomig i tre dagar o s v.

Men, men....nu kanske åldern gör att saker och ting har förändrat sig, nu kan jag faktiskt slippa migränanfallet efter avslutad tablettintag på tre dagar. Antalet tabletter blir ca 8-9/månad och jag klarar mig rätt så bra med det. Nu kan jag ha halvpissiga dagar (får jag skriva så) efter dessa dagar med Zomig, då jag inte kan göra något p g a trötthet, lätt illamående och lätt huvudvärk. Dessa dagar räknas väl också som ett migränanfall, men eftersom jag är van att må så fruktansvärt dåligt utan vatten och mat i ett dygn med blodkräkningar, så är detta en baggis. Jag har haft två sådana halvdanna dagar nu, men känner mig riktigt bra nu ikväll. Hoppas jag vaknar utan värk imorgon!

Annie, vad spännande med din lilla bebis! Vilken månad är du i? Mår du inte alls bättre, vilket jag gjorde efter tre-fyra månader?

Ann-Mari

5

Jag har ca 5 anfall per vecka och mina är relativt snabba, går i bästa fall över på 4 timmar.
De blir väldigt intensiva och gör så jag inte kan kontrollera mig och alla sinnen slås ut.
Om det vill sig riktigt illa så kan jag inte hitta hem om jag är utomhus.
Åka buss fungerar inte alls då jag varken är kapabel att kliva upp på bussen eller kliva av den.

Kommer jag inte i säng fort nog så är dagen förstörd och förhoppningsvis så känner jag mig bara lite
utmattad och yr dagen efter.

6

Tack, snälla ni för era svar! Som sagt, det är nyfikenheten som driver mig att ställa frågan. Jag förstår att migrän sannerligen kan ta sig många olika former, och vi har alla ett elände med detta.

Jag önskar så att ni alla får må riktigt, riktigt bra, så att ni kan njuta av livet också!!!

Kram till er alla!!!